لیزرتراپی

لیزرتراپی چیست؟

لیزرتراپی یا درمان با لیزر به معنای استفاده از امواج نوری متمرکز شده برای بهبودی بیمار می‌باشد. نور لیزر در واقع نوع بسیار خاصی است. بر خلاف اکثر منبع‌های نور (که دارای طیف وسیعی از طول موج‌ها هستند)، دارای طول موج به خصوصی است و به همین خاطر می‌توان آن را کاملا متمرکز کرد و به صورت کانونی تابش داد. نور لیزر تا حدی نیرومند است که می‌توان از آن برای برش دادن الماس و فولاد استفاده کرد.

موارد استفاده از لیزرتراپی در فیزیوتراپی

نتایج حاصل از تحقیقات نشان می دهد ،لیزرتراپی در فیزیوتراپی در کاهش درد،اسپاسم(گرفتگی)ماهیچه های ستون فقرات و افزایش دامنه حرکت عضلات و عملکرد گردن موثر است.

-لیزرتراپی و کاهش التهاب

تابش پرتوهای کم توان سبب فرآیند های زیر و در نهایت کاهش التهاب موضع تحت درمان می گردد.

– لیزرتراپی و تقویت و افزایش تکثیر سلول های ایمنی

-لیزرتراپی و افزایش فعالیت لنفاتیکی

-لیزرتراپی و ریلکس شدن ماهیچه و افزایش آستانه درد فشاری

-لیزرتراپی فتق دیسک کمر

–درمان خارپاشنه با لیزر کم توان مادون قرمز

لیزرتراپی چیست

مزایای لیزر درمانی بر دیگر روش‌های درمانی چیست؟

به دلیل کوچک بودن لیزر، می‌توان به‌طور دقیق آن را به نواحی موردنظر بدن اعمال کرد، کاری که در دیگر روش‌های درمانی امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این‌، در شرایطی که انجام درمان‌های دیگر ممکن است دردآور و طاقت‌فرسا باشند، لیزر درمانی، درمانی بدون درد و غیرتهاجمی است و شاید مهم‌تر از همه این‌که، لیزر درمانی امکان دسترسی به محل جراحت یا درد را بدون ایجاد هیچ آسیبی به بافت اطراف، امکان‌پذیر می‌سازد.

موارد استفاده از لیزر دربیماران طب فیزیکی و توانبخشی

درمان آرتروز گردن

درد علامت اصلی آرتروز گردن می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که به‌کارگیری لیزرهای تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در کاهش درد، اسپاسم عضلات ستون فقرات و افزایش دامنه حرکتی عضلات و عملکرد بهتر گردن مؤثر می‌باشد.

درمان التهاب ناشی از دیسک کمر دیسک گردن, دردهای شانه و درد آرنج و ….

لیزر با تقویت و افزایش تکثیر سلول‌های ایمنی و از طرفی افزایش فعالیت لنفاتیکی در کنار شل شدن ماهیچه موجب افزایش آستانه درد و بهبود التهاب می‌شود.

درمان دیسک کمر و درمان خار پاشنه

از جنبه‌های درمانی لیزر کمک قابل توجه به درمان دیسک کمر و درمان خار پاشنه می‌باشد.

کمک قابل‌توجه به تحریک سلولی و درنتیجه افزایش سرعت ترمیم زخم
ترمیم زخم به کمک لیزر درمانی با مکانیسم‌های زیر می‌باشد، یکی تحریک سرعت افزایش تکثیر سلولی نه‌تنها در ترمیم زخم بلکه در ترمیم استخوان، بافت اپتیلیوم و عضلات و تاندون‌های صدمه دیده – تقویت ساخت دوباره عصب محیطی پس از آسیب ان -کاهش از بین رفتن سیستم اعصاب مرکزی -تسریع تکثیر مویرگ‌های جدید که درواقع به‌نوعی به خون‌رسانی بافت صدمه‌دیده کمک و تغذیه آن را بیشتر می‌کند و درنهایت افزایش ساخت کلاژن، افزایش قدرت انعطاف‌پذیری.

لیزرتراپی

مزایای لیزردرمانی چیست؟

مزایا و عوارض لیزر درمانی کمر و دیگر نقاط در زیر آورده شده است :

لیزرها نسبت به وسایل جراحی سابق از دقت بسیار بالاتری برخوردار هستند. با استفاده از لیزر‌ها می‌توان با ایجاد برش‌های بسیار کوچک‌تر و کم‌عمق‌تر در بدن عمل جراحی را انجام داد و بدین ‌ترتیب آسیب کمتری به بافت‌های بدن وارد می‌شود.
مدت زمان جراحی‌هایی که با لیزر انجام می‌شوند، بسیار کوتاه‌تر از جراحی‌های قدیمی است. همچنین این امکان وجود دارد که درمان به صورت سرپایی انجام شود و نیازی نیست که بیمار در بیمارستان بستری شود و در صورتی هم که از بیهوشی عمومی استفاده شود، مدت زمان بیهوشی بسیار کوتاه تر خواهد بود.
در این روش بیماران سریع‌تر بهبودی پیدا می کنند، خصوصا در مراحل اولیه آسیب‌دیدگی‌های حاد، و همچنین در درد‌های مزمن. بیماران ممکن است درد، تورم کمتری داشته باشند و نسبت به روش‌های قدیمی جراحی، جای زخم کمتری بر جا می‌ماند.
لیزردرمانی یک روش عمومی و همه جانبه برای درمان آسیب‌دیدگی در عضلات، تاندون ها، رباط ها، بافت های همبند، استخوان و پوست می باشد. در این روش تنها از یک وسیله بسیار ساده استفاده می‌شود، با این حال نتایج این روش درمانی بسیار چشمگیر هستند، خصوصا اگر این روش با سایر مدالیته‌های درمانی مانند کمپرس سرد(برای آسیب دیدگی حاد) و شاکویوتراپی (برای آسیب های مزمن) ترکیب شود.
قابلیت حمل دستگاه لیزر و تنوع در نوع باتری‌های قابل استفاده برای دستگاه این امکان را فراهم می‌کند که بتوان در خارج از محیط کلینیک یا بیمارستان و حتی در فضاهای باز نیز از این دستگاه استفاده کرد. این قابلیت دستگاه لیزر می تواند این زمینه را فراهم کند که در موارد بروز آسیب‌دیدگی های ورزشی (مانند پارگی عضلات، هماتوم و التهاب تاندون ها) لیزردرمانی را بسیار سریع‌تر انجام داد و در نتیجه درمان موثرتر خواهد بود.