درمان بیماران ارتوپدی با فیزیوتراپی

در این بخش از فیزیوتراپی به ارزیابی ، توانبخشی ،کنترل و درمان بیماری های استخوانی- مفصلی- عضلانی ناشی از آرتروز ، آرتریت مفاصل و ضایعات ورزشی پرداخته می شود. بیماری های شایع در این بخش عبارتند از: کمردرد، گردن درد، دردهای رادیکولار، دیسکوپاتی و دردهای سیاتیکی، انحرافات ستون فقرات و سردرد ناشی از فقرات گردنی، کشیدگی و یا پارگی تاندون های شانه و زانو و مچ پا، اختلالات مفصل فکی – گیجگاهی و .... همچنین ممکن است بیماران عزیز به دنبال جراحی های مفاصل مانند رباط های صلیبی زانو، منیسک زانو، تعویض مفصل زانو و هیپ و جراحی دیسکوتومی گردن وکمر و ...به فیزیوتراپی ارجاع داده شوند.

در فیزیوتراپی چه اقداماتی برای بیمار انجام میشود

فیزیوتراپی نوعی بازپروری فیزیکی اندام ها است. با کمک فیزیوتراپی میتوان درد اندام و مفصل را کاهش داد، حرکات مفاصل را نرمتر و روان تر کرد و کلا به بیمار این امکان را داد تا بهتر حرکت کند. در کلینیک های فیزیوتراپی برای نیل به این مقصود از اقدامات زیر استفاده میشود

برگرداندن دامنه حرکتی مفاصل

وقتی بیمار برای مدتی بیحرکت شده و استراحت میکند و یا اندام بیمار مدتی در گچ بیحرکت میشود دچار خشکی مفاصل میگردد. کاهش دامنه حرکتی مفصلی در بیماری های مفصلی مانند انواع آرتریت ها و ساییدگی ها مفصلی هم وجود دارد. فیزیوتراپ کمک میکند تا این خشکی و محدودیت حرکتی بهتر شود. بعد از اعمال جراحی بر روی اندام و مفاصل بیمار باید هر چه زودتر حرکت مفاصل اندام را شروع کند وگرنه دچار خشکی خواهد شد. فیزیوتراپ به بیمار کمک میکند تا دچار خشکی مفصلی نشود. فیزیوتراپ این کار را با انجام دادن حرکات نرمشی خاص در اندام بیمار انجام میدهد. وی همچنین به بیمار آموزش میدهد که چگونه خودش این حرکات را در منزل انجام دهد.

نرمش های تعادلی

بعد از سکته مغزی یا بعضی آسیب های مغزی و نخاع بیمار باید یاد بگیرد که چگونه در هنگام ایستادن و راه رفتن تعادل خود را حفظ کند. همچنین بعد از بسیاری از اعمال جراحی ارتوپدی مانند بازسازی رباط صلیبی، بدست آوردن هماهنگی و تعادل بین عضلات اندام اهمیت بسیار دارد. فیزیوتراپ به بیمار کمک میکند تا با انجام حرکاتی این تعادل و هماهنگی را بدست آورد.