الکتروتراپی

الکتروتراپی چیست ؟

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) یک روش الکتروتراپی است در واقع الکتروتراپی یک نوع از درمان های الکتروتراپی میباشد . در این روش توسط یک دستگاه مخصوص جریان الکتریکی از طریق پوست به عصب های بدن فرستاده می شود و آن ها را تحریک می کند و در نتیجه این تحریک عصبی ،اندورفین و هورمون های ضد درد در بدن ترشح می شود و به روشی طبیعی و موثر دردهای مزمن بدن تسکین میابد. واژه TENS در واقع بیانگر طیف وسیعی از تکنیک های تحریک عصبی از طریق پوست می باشد ، اما کاربرد آن در فیزیوتراپی برای تسکین درد های مزمنی است که به درمان دارویی پاسخ نداده اند.

الکتروتراپی در درمان چه بیماری های استفاده میشود؟

از روش الکتروتراپی با دستگاه TENS برای درمان طیف وسیعی از درد های حاد و مزمن استفاده می شود . از جمله کمر درد ، سیاتیک ، آرتروز ، روماتیسم ، فیبرومیالژیا ( درد و گزگز در تمام بدن ) ، درد آرنج ، درد گردن ، زانو درد ، درد های قاعدگی ، درد های نوروپاتی (درد های ناشی از آسیب به اعصاب یا نخاع مانند ام اس ) ، ساییدگی مهره های گردن (آرتروز گردن) ، درد های سرطانی و درد زایمان.

الکترود های دستگاه در نزدیکی محل درد قرار داده می شوند . به طور مثال در صورت درد کمر، الکترود ها در دور تا دور محل درد کمر قرار داده می شوند و جریان به عصب های آن ناحیه فرستاده می شود .

electrotherapy

کاربردها:

اگرچه تجزیه و تحلیل نشان داده که معالجه با برق می تواند سرعت بهبود زخم ها را افزایش دهد، ولی شواهد موجود برای آن نا کافی است.
موثر بودن استفاده از برق در حوزه توانبخشی (تحریک الکتریکی ماهیچه) بررسی و تایید شده است. انجمن درمان فیزیکی آمریکا (American Physical Therapy)، استفاده از برق درمانی را برای موارد زیر را موثر می داند:

1. مدیریت درد
    • تاثیر روی ساختمان عضلانی کف لگن به منظور کاهش درد لگن خاصره و تقویت عضلانی
    • درمان ممکن است منجر به خویشتن داری کامل شود

مزایای الکتروتراپی

بزرگترین مزیت TENS این است که برای تسکین درد از مکانیسم های طبیعی خود بدن استفاده می کند و به همین خاطر عوارض جانبی آن بسیار کم است. در روش های دارو درمانی نیز برای تسکین درد از مواد شیمیایی استفاده می شود و سیستم ساز و کار بدن و متابولیسم آن تغییر میابد و طبیعتا این کار عوارض جانبی زیادی را به همراه دارد. در واقع مهمترین دلیل به کار گرفتن الکتروتراپی در فیزیوتراپی ، تسکین درد های مزمن بدون مواجهه با عوارض جانبی و واکنش های بدن به مواد شیمیایی و داروهای مسکن است.

دستگاه TENS دارای قابلیت تنظیم فرکانس در یک دامنه مشخص است بنابراین فیزیوتراپ می تواند با توجه به فیزیولوژیک بدن هر شخص و طوری که بدن او به تحریک عصبی پاسخ می دهد ، دستگاه را تنظیم کند.

مدل های جدید تر دستگاه های TENS در ابعاد بسیار کوچکی ساخته شده اند و استفاده از آنها بسیار ساده است و بیماران می توانند پس از تجویز فیزیوتراپ و دریافت اطلاعات و دستوالعمل های لازم از این دستگاه در محیط خانه استفاده کنند.

الکتروتراپی با دستگاه TENS معمولا ، برای رسیدن به بهترین نتایج ، همراه با دیگر روش های درمانی فیزیوتراپی به کار گرفته می شود. نتایج روش های سرما درمانی ، گرما درمانی ، حرکات اصلاحی کششی و قدرتی در صورت همراه شدن با به کارگیری روش الکتروتراپی با دستگاه TENS نتایج ایده آل تری خواهند داشت.

الکتروتراپی چیست

درمان با الکتروتراپی چه احساسی دارد ؟

در زمان درمان با دستگاه TENS بیمار کمی احساس گزگز و ارتعاش خفیف در بدن خود دارد . بعضی افراد ممکن است بگویند که احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن دارند که در صورتی که این احساس ادامه پیدا کند نشان دهنده این است که استفاده از TENS برای شخص مورد نظر مناسب نیست ، اما در اکثر اوقات این حس کم کم محو می شود و در ادامه بیمار احساس راحتی میکند.